Witam!

Zachęcony raz po raz pojawiającymi się głosami od osób pamiętających wydaną w roku 1998 grę komputerową Pył postanowiłem uruchomić niniejszy blog.  Jako jeden z Twórców tej gry mam do niej olbrzymi sentyment – do dziś praca nad tym tytułem to jedno z najlepszych wspomnień. Od jakiegoś czasu pracuję w wolnych chwilach nad konwersją tej gry na współczesne platformy. Ten blog ma być dziennikiem prac nad tą konwersją oraz miejscem gdzie będę mógł liczyć na odzew od osób zainteresowanych tą produkcją.

Jarek

12 thoughts on “Witam!

  1. Super sprawa! Mam tę grę w wersji dołączonej do PC Okay! Nigdy nie udało mi się przejść pierwszej misji ze względu na poziom trudności (lub mój brak umiejętności ;)). a gdy byłem już starszym i bardziej doświadczonym graczem, to niestety Pył nie uruchamiał się. Miałem “zbyt nowoczesny sprzęt i system operacyjny”. 😉 Proponuję założyć również jakiś fanpage na Facebooku. Pozdrawiam! 🙂

    • Hej! Dzięki za miłe słowa. Głównym winowajcą za poziom trudności pierwszego poziomu jestem ja – testowałem na nim silnik i po kolejnych tygodniach wydawało mi się iż jest zbyt prosty i prosiłem kolegów o podkręcenie 😉

  2. Trudno mówić o braku umiejętności, stare gry często cechowały się zabójczym – dosłownie – poziomem trudności i promowały zjawisko zwane savescummingiem czyli maniakalne zapisywanie i wczytywanie.

    Tak w ogóle to udało się komuś przejść pierwszy poziom? Bo pod koniec wywalało mi grę, o dziwo wersję demo dało się przejść bez tej przykrej niespodzianki.
    Grę mam z chyba specjalnej serii wydawniczej Optimusa. Kupiłem drugą kopię dołączona chyba do jakiegoś czasopisma i było to samo.
    Ratunkiem okazał się komentarz na Imperium Gier (dział gier video na Wirtualnej Polsce gdzie pisał m.in. Sławek Serafin, obecnie nie wiem jak się miewa ta strona) gdzie ktoś wrzucił rozszerzoną listę kodów + polecenia do linii komend, gdzie m.in. była możliwość startu od wybranego poziomu.
    Nieźle się zdziwiłem jak na jednym z nich znalazłem neutralnych NPC.

    • Cześć Werta!

      Tomek przesłał nam Twoje maile – wielki dzięki za ciepłe słowa. Mam też opracowaną przez Was konfigurację do uruchamiania gry – czy pozwolisz iż opiszę ją na blogu by inni mogli skorzystać? U mnie działa w obu wersjach lecz dosyć wolno. Konieczna jest konwersja bo sposób renderowania grafiki po prostu nie pasuje do dzisiejszych czasów (via glide) a do tego emulacja trybu dos jest zbyt powolna.

      O ile pamiętam mam w zasobach wersję polską i angielską wszystkich tekstów gry bo tak miało to być wydane. Jednakże ja nie udostępniam niczego z oryginalnej wersji gry z przyczyn prawnych – prawa własności do produkcji ma inna firma i ja je respektuję, tym bardziej, że chce z tą firmą rozmawiać o rozwoju tego projektu. Tym samym nawet konwersja jaką tworze zakłada na dziś wykorzystanie wyłącznie plików gry z oryginalnego CD.

      Pozdrawiam!
      Jarek

  3. Jarek, oczywiście, trzeba opisać jak uruchomić grę. Proponuję napisać metodę do uruchomienia gry w języku angielskim, na przykład takich jak to:
    —————————————————————————–
    Run Pył game under DOSBox 0.74 (only for Software rendering)
    1. Install the Pył (The Dust) game to path C:\PYL\
    2. Run pylsetup.exe
    3. Enable Rendering Programowy
    4. Install DOSBox 0.74
    5. Change DOSBox 0.74 configuration file
    C:\Documents and Settings\USER_NAME\Local Settings\Application Data\DOSBox\dosbox-0.74.conf
    Enough to change only one parameter
    [dosbox]
    memsize=32 (it’s very important, only memsize=32 or higher)
    6. Run DOSBox 0.74 with the following command string parameters
    mount c c:\pyl
    c:
    pyl.exe
    ——————————————————————————–
    Run Pył game under the DOSBox SVN-Daum (only for Glide-mode)
    1. Install the Pył (The Dust) game to path C:\PYL\
    2. Run pylsetup.exe
    3. Enable 3dfx Voodoo (Glide)
    4. Install DOSBox SVN-Daum
    5. Install nGlide drivers. (possible, it supports good only nVidia hardware)
    6. Copy files (glide2x.dll, glide3x.dll) from your \SYSTEM32\ in your DOSBox SVN-Daum folder.
    7. Change DOSBox SVN-Daum configuration file
    C:\Documents and Settings\USER_NAME\Local Settings\Application Data\DOSBox\dosbox-SVN-Daum.conf
    [sdl]
    fullscreen=true
    fulldouble=false
    fullresolution=640×480
    windowresolution=auto
    output=direct3d
    autolock=true
    sensitivity=100
    waitonerror=true
    priority=higher,normal
    mapperfile=mapper-SVN-Daum.map
    pixelshader=none
    usescancodes=false
    overscan=0

    [dosbox]
    language=
    machine=svga_s3
    vmemsize=64 (it’s very important)
    captures=capture
    memsize=64 (it’s very important)
    memsizekb=620
    memalias=0

    [render]
    frameskip=0
    aspect=true
    linewise=false
    char9=true
    multiscan=false
    scaler=normal2x
    autofit=false

    [glide]
    glide=true (it’s very important)
    grport=600
    lfb=full
    splash=false

    8. Run DOSBox SVN-Daum with the following command string parameters
    mount c c:\pyl
    c:
    pyl.exe

    • Wielkie dzięki Werta – zrobię z tego nowy wpis na blogu podając Was jako źródło opracowania. Na pewno się komuś te informacje przydadzą!

      Jarek

  4. Proszę o pomoc! Jak uruchomić windę z beczkami kiedy się blokuje w połowie i z góry lecą odłamki? Jestem totalnie zafascynowany grą, jej klimatem i samym faktem że była – nasza, polska – niebywałe że nigdy nie natknąłem się nawet na jej ślad… ogromne dzięki za pracę włożoną w tę produkcję. Pozdrawiam i proszę o podpowiedź na maila! 🙂

Leave a Reply

